Inteligența emoțională la managerii femei vs managerii bărbați

Ajunși în poziții cheie femeile și bărbații vor nuanța diferit exercitarea rolului de manageri în funcție de caracteristicile genului căruia îi aparțin. În atitudinea cu care înfruntă riscul sau concurența, în acordarea atenției față de resursele umane sau câștigurile financiare, se pot vedea adesea diferențe între cele două sexe.

Iată care sunt diferențele sesizate de specialiști:

Evident, curajul şi ambiţia sunt trăsături definitorii ale femeilor de afaceri sau ale celor care ajung în poziţiile cheie ale companiilor. Femeia de afaceri este expusă unei duble provocări: să se afirme profesional şi în acelaşi timp să îşi păstreze feminitatea.

În atitudinea faţă de concurenţă la femei se remarcă o preponderenţă a strategiilor indirecte de competiţie – ele pun accent pe calitate, simţi estetic şi în acest fel îşi afirmă produsele companiei proprii sau pentru care lucrează, spre deosebite de bărbaţi, care preferă confruntarea face-to-face, care pare că le aduce cele mai multe beneficii pe plan psihologic.

Atmosfera la lucru: Studiile recente ale lui Daniel Goleman arată că inteligenţa emoţională a managerilor şi angajaţilor este tot mai mult un factor de succes esenţial. Femeile iau mai mult în considerare atmosfera emoţională a companiei, calitatea relaţiilor dintre angajaţi şi dintre angajaţi şi conducere. Ele au un “radar” foarte fin şi simt imediat când atmosfera emoţională a companiei este afectată şi pot acţiona în direcţia ameliorării climatului afectiv cu efecte directe asupra productivităţii. Bărbaţii au nevoie de dovezi palpabile şi măsurabile în această direcţie şi se orientează mai mult spre rezultate.

Atitudinea față de risc: Femeile manager au o analiză mai atentă şi prudentă asupra riscurilor în afaceri, inclusiv în negocieri, unde sunt mai vigilente, dar şi mai cooperante, comparativ cu bărbaţii care luptă să-şi afirme supremaţia. În acelaşi timp, au abilităţi native de comunicare date de predominanţa funcţiilor emisferei stângi a creierului care este strâns legată de limbajul verbal. De asemenea, studiile au arătat că femeile descifrează mai rapid limbajul non-verbal al interlocutorului – ceea ce le conferă un avantaj indubitabil în negociere.

În plus, femeile beneficiază şi de intuiţie – o resursă încă la fel de puţin cunoscută şi utilizată ca şi inteligenţa emoţională. Intuiţia le conferă avantajul flexibilităţii şi creativităţii în abordarea unei negocieri.

Resurse materiale versus resurse umane: În timp ce bărbaţii sunt mai preocupaţi de „obiecte” şi „lucruri”, au tendința de a comanda și a controla, femeile sunt mai mult orientate spre potenţialul uman al afacerii, iar în cultura organizaţiilor conduse de femei predomină valori de tipul: încredere, colaborare, echipă, înţelegere.

În plus, femeile mai au un atu esenţial: sunt mai preocupate de inteligenţa emoţională. Deşi nu sunt mai „deştepte” decât bărbaţii în această privinţă, femeile au totuşi o mai mare aplecare spre comunicare, factorii motivaţionali şi gradul de satisfacţie a personalului din interiorul organizaţiei – care sunt tot mai mult recunoscute ca și ingrediente de top ale reuşitei unei afaceri.

Orice generalizare este însă nedreaptă. Ceea ce înseamnă că vom vedea și femei care ies din aceste tipare, precum și bărbați care nu se supun descrierii de mai sus (și, de exemplu, acordă o atenție reală și bunăstării emoționale a angajaților lor). Totul depinde de gradul de educare… (ați ghicit!) în domeniul inteligenței emoționale.

Într-o lume care se orientează tot mai mult pe cooperare, asociere și strategii win-win și lumea afacerilor e în schimbare. Așa că atât bărbații, cât și femeile, au nevoie de cunoștințe de sănătate emoțională și inteligență emoțională – adică să învețe să comunice, să aplice strategii de rezolvare a conflictelor, să ia decizii cu mintea limpede de emoții negative și să știe să stabilească relații sănătoase.

Un suport prețios în această direcție îl oferă metoda de dezvoltare personală, intervenție în plan emoțional și profundă cunoaștere de sine numită ”Călătoria” și concepută de experta în vindecare minte-corp Brandon Bays. Este vorba despre un set de procedee de dezvoltare a inteligenței emoționale prin eliberarea de emoțiile dureroase din trecut, ceea ce are efecte pozitive asupra comportamentului persoanei în relații, în mediul de muncă, asupra capacității de a lua decizii potrivite și asupra atingerii maximului potențialului propriu.

Efectul instrumentelor de tip ”Călătoria” asupra întregii vieți este, ca atare, unul profund transformator, indiferent că este nevoie să schimbi ceva în relațiile tale sau vrei să dobândești echilibru interior, vrei să îți ajuți vindecarea de o boală fizică cauzată de stres sau de o tulburare emoțională, ai probleme la serviciu ori în familie sau pur și simplu simți că ești blocat și că viața ta poate însemna mai mult.

Metoda se învață la seminariile din seria ”Journey”, care se susțin pe întreaga planetă și, începând din anul 2013, și în România.

Primul seminar din această serie se numește ”Journey Intensive” și se va ține și anul acesta în București între 28-30 octombrie 2016, la Rin Grand Hotel.

Vă așteptăm alături de noi la acest seminar, pentru a învăța abilități de viață și inteligență emoțională extrem de necesare atât bărbaților, cât și femeilor, pentru a trăi o viață sănătoasă în plan emoțional, a construi relații win-win și a ne manifesta la maxim potențialul cu care am fost înzestrați!

În plus, lucrul asupra emoțiilor noastre ne va aduce mai aproape de sufletul propriu și ne va aminti că, înainte de a fi oameni de afaceri, suntem OAMENI.

Înscrieri aici.

Patricia

Patricia

Psihoterapeut specializat în psihoterapie experiențială, cognitiv-comportamentală, practician acreditat și promotor în România al metodei de vindecare emoțională ”Călătoria” de Brandon Bays și autoare, co-autoare și translator al mai multor lucrări în domeniul psihologiei și dezvoltării personale.
Patricia